1. تعاریف و اصطلاحات:

موافقت نامه سطح خدمات: قرارداد دو جانبه بین خدمت دهنده(شرکت ارتباطات ثابت پارسیان) و خدمت گیرنده(مشترک) به منظور تضمین پارامترهای کیفیت خدمات توافق شده، می باشد. این موافقت نامه در اصطلاح SLA(Service Level Agreement) نامیده می شود.

پارامترهای کیفی مدنظر بر اساس مصوبه شماره 2 جلسه شماره 177سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  جهت این موافقت نامه به شرح زیر می باشد:

قطعي خدمت: قطع خدمت توافق شده از سمت شبکه خدمت دهنده(شرکت ارتباطات ثابت پارسیان)

میزان تلفات بسته ها (Packet Loss Ratio):  به ميانگين گم شدن و یا از دست رفتن بسته هاي IP  در طول شبکه ارتباطات ثابت پارسیان اطلاق ميشود و به روش ارسال بسته هاي ICMP[1] به اندازه 100 بايت و به تعداد 1000 عدد از پورت دسترسي مشترک تا نقطه انتهايي داخل شبکه ارتباطات ثابت پارسیان و بر اساس ميانگين نمونه برداري هاي متوالي Ping Test در طول يک ساعت و يا بر اساس ساير روش هاي استانداردي که سازمان اعلام خواهد کرد، محاسبه  مي شود.

تاخیر(Latency): متوسط زماني که طول مي کشد تا يک بسته IP در شبکه ارتباطات ثابت پارسیان از پورت دسترسي مشترک تا نقطه انتهايي شبکه ارتباطات ثابت پارسیان برسد . اين پارامتر بر اساس ميانگين نمونه برداري در دوره زماني و  يا بر اساس ساير روش هاي استانداردي که سازمان اعلام خواهد کرد محاسبه مي شود.

پهنای باند تضمین شده [2](CIR): به حداقل پهناي باند اختصاص يافته به مشترک در دوره زماني اطلاق مي شود و از تقسيم ميانگين پهناي باند ارسال و دريافت تقسيم بر ضريب تسهيم کانال ارتباطي و يا بر اساس ساير روش هاي استانداردي که سازمان اعلام خواهد کرد محاسبه مي شود.

میانگین زمان بازيابي يا تعمير [3](MTTR): به ميانگين زمان رفع خرابي و برقراري مجدد خدمت بر اساس توافق بين ارتباطات ثابت پارسیان و مشترک اطلاق مي شود .

زمان کاهش سطح کيفيت خدمات مجاز(T"): حداکثر زمان مجاز کاهش سطح کيفيت خدمات در طول دوره زماني

  1. معیار اندازه گیری سطوح SLA در شرکت ارتباطات ثابت پارسیان :

شرکت ارتباطات ثابت پارسیان، معیار اندازه گیری شاخص های بند-1 را در سطح برنزی جهت مشترکین به شرح زیر اعلام می دارد:

جدول1- شاخص و معیار اندازه گیری سطح برنزی

معیار اندازه گیریعنوان شاخص
98%Availability
a = 3%PLR
b=150 msecLatency
C=4hCIR
4hMTTR
d = 864minT"

همچنین شرکت ارتباطات ثابت پارسیان، معیار اندازه گیری شاخص های فوق را در سطح نقره ای جهت مشترکین به شرح زیر اعلام می دارد:

            جدول1- شاخص و معیار اندازه گیری سطح نقره ای

معیار اندازه گیریعنوان شاخص
99%Availability
a = 3%PLR
b=80 msecLatency
C=4hCIR
4hMTTR
d = 432minT"
  1. استثتائات:

موارد زیر جز استثنائات بوده و در صورت رخداد مشمول SLA نمی گردند:

  • قطعي هاي ناشي از قوه قاهره ( فورس ماژور) مانند حوادث طبيعي . در اين حالت زمان کاهش سطح کيفيت خدمات مشمول پرداخت تعرفه توافق شده نمي باشد.
  • قطعي هايي که به واسطه خرابي تجهيزات مشترک باشد.
  • قطعي هايي که در زمان Down Time باشد .
  • قطعي هايي که بنا به درخواست مشترک باشد (مانند جابجايي، آزمايش شبکه داخلي و ....)
  • قطعي هايي که ناشي از تخطي مشترک از قوانين و مقررات و يا مفاد SLA باشد.
  • قطعي هاي که ناشي از عدم پرداخت صورتحساب توسط مشترک باشد.
  • قطعي هاي ناشي از صدور احکام توسط مراجع قضايي و يا امنيتي کشور و يا ساير مراجع ذي صلاح که در اين حالت زمان قطعي مشمول پرداخت تعرفه توافق شده نمي باشد.
  1. ساير موارد:
  • در راستای افزایش رضایت مندی مشتریان، ، نمایندگان رسمی شرکت ارتباطات ثابت پارسیان، می توانند تمهیداتی علاوه بر پارامترهای الزام شده در بند -2، طرح ریزی و اجرا نمایند.
  • مشترکین جهت درخواست SLA، لازم است تا درخواست رسمی خود را از طریق کانال های موجود شامل ثبت در تارنمای شرکت(fcp.ir تماس تلفنی (43438000-021)، مراجعه حضوری و تکمیل فرم مربوطه (نشانی تهران خیابان کارگر شمالی پایین تر از خیابان فاطمی کوچه هما پلاک 5) و یا تماس با نمایندگان رسمی شرکت، ارایه نمایند تا در اسرع وقت پاسخگویی صورت پذیرد.
  • محاسبه جريمه در دوره زماني صورت مي پذيرد که بر اساس مصوبه سازمان دوره زمانی برابر یکماه شمسی (30روز) می باشد.

1Internet Control Message Protocol

2Commited Information Rate

 3Mean Time To Restore or Repair

¤ سرویس‌های برنزی اینترنت پرسرعت ADSL :

نکات مهم

خدمات ارتباطات ثابت پارسیان

  • حجم های اعلامی در کلیه پکیج های سرویس اینترنت پرسرعت ADSL به صورت بین الملل می باشد.
  • ترافیک مصرفی وب سایت های داخلی  به صورت نیم بها و ترافیک مصرفی , پیام‌رسان های داخلی به صورت یک سوم بها محاسبه می شود. بدین معنی که در صورت استفاده از وب سایت های داخلی، معادل یک دوم و همچنین در صورت استفاده از پیام رسان های داخلی معادل یک سوم، از ترافیک بسته شما کسر خواهد شد.
  • آستانه مصرف منصفانه جهت مشترکین اینترنت پرسرعت ADSL که به اختصار FUP نامیده می شود، عبارت است از حداکثر میزان ترافیکی که مشترک می تواند در یک دوره و با همان سرعتی که سرویس را خریداری کرده، استفاده کند که پس از اتمام آن، سرعت سرویس کاربر به 128 کیلوبیت بر ثانیه کاهش خواهد یافت و در صورت خرید ترافیک اضافه سرعت سرویس به سرعت اولیه باز خواهد گشت.
  • سرعت سرویس‌ها برای ۹۵ درصد اوقات تضمین می‌ گردد.
  • به آستانه مصرف هر یک از سرویس‌ها ۵ درصد ترافیک بیش‌تر برای ایجاد حاشیه اطمینان محاسبات مصرف کاربران، افزوده شده است.
  • به هزینه‌های بالا، مبلغ مالیات ارزش افزوده مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه کشور اضافه خواهد شد.
  • هزینه دایری و تخلیه خطوط مشترکین اینترنت پرسرعت ADSL اشتراکی بر اساس مصوبه ۲۳۷ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مبلغ ۱۲.۰۰۰ تومان می باشد که از مشترک اخذ می گردد.
  • هزینه نصب حضوری بر اساس مصوبه ۲۳۷ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مبلغ ۱۵,۰۰۰ تومان می‌باشد.
بالا